תוכניות יחודיות

בכדי ליצור אקלים חינוכי מיטבי, מעשיר, ותואם את צרכיהם המיוחדים של תלמידינו, על הלמידה להיות מושתתת על סביבות לימודיות עשירות ומגוונות, זמינות ונגישות להתרחשויות אישיות ובין-אישיות.

בית הספר מזמן לתלמידיו הזדמנויות ללמידה אחרת, חווייתית, חדשנית, יצירתית, תוך עיסוק בסוגיות על,

כגון – חברה ותרבות, לקיחת אחריות והנחלת ערכים של כבוד הדדי ועזרה לזולת.

שילוב תוכניות אלה במערכת הלימודים הבית-ספרית מטפחים בין השאר עבודה בשיתוף פעולה, חשיבה ביקורתית ושיטתית, פתרון בעיות בדרך חיובית וחיזוק נקודות העוצמה הייחודיות של כל תלמיד ותלמידה במסגרת החינוך המיוחד.

כל זאת מאפשר פיתוח ראייה רב תחומית אצל התלמידים, תפיסת עולם רחבה, שיפור הדימוי העצמי, צמיחה אישית ומימוש פוטנציאל.

התמיכות שלנו

במקביל ללמידה מתקיימות בבית הספר תוכניות תמיכה חבתיות וקהלתיות שונות המעשירות את חלקו ותרומתו של התלמיד בבית הספר. התמיכות ניתנות על ידי צוות בית הספר ושיתוף פעולה עם גורמים מהקהילה. 

 

פרוייקט גינה

הרחבה ושיקום הגינה הבית ספרית, תוך התייחסות לנושאים רלוונטיים כמו החיבור לאדמה , עבודת כפיים, איכות סביבה, עונות השנה, יצרנות לשימוש עצמי ועוד.

חזות בית הספר

ייזום, תכנון והוצאה לפועל של חזות בית הספר בכל הנוגע ללוחות המתחלפים בהתאם למועדים שונים לאורך השנה.

סדנת מודעות וטיפוח

מפגש שבועי של קבוצת תלמידות הרוכשות מיומנויות חברתיות ועובדות בשיתוף פעולה.

מיומנויות אלו נרכשות לצד עיסוק בתחום האהוב והקרוב לליבן של תלמידות- טיפוח הגוף, מודעות ושמירת היגיינה. 

עיתון בית הספר

חברי המערכת יחליטו על תכני העיתון, יחלקו תפקידים ביניהם ויבצעו את כל הפעילות הנדרשת (תחקיר, ראיונות, כתיבה, הקלדה וכו').

במהלך השנה יוציאו לאור שתי מהדורות עיתון בית הספר – אחת לקראת חלוקת התעודות במחצית ואחת לקראת חלוקת התעודות בסוף השנה. 

מקהלה

קבוצת תלמידים מכל שכבות הגיל בבית ספר. המקהלה נפגשת פעם בשבוע ללמידת שירים שונים לפי מעגלי השנה.

המקהלה לוקחת חלק בטקסי בית ספר, בחגים, בהפסקות פעילות ובהרכב המוזיקלי של בית ספר.

מוזיקה

קבוצות קטנות של תלמידים שנפגשים פעם בשבוע ללמד נגינה ולפתח את כישוריהם בכלי נגינה שונים (תופים, גיטרה בס, קלידים ועוד..) נציגי הקבוצות לוקחים חלק בהרכב המוזיקלי הבית ספרי ומשתתפים בטקסים ובאירועים שונים סביב מעגל השנה.

 

רדיו

קבוצת תלמידים אשר נפגשת פעם בשבוע ללימוד והעשרה אודות הרדיו, על ההיסטוריה , על המערכת עצמה ועל השימוש היומיומי בו.

התלמידים בוחרים שירים להשמעה במבהפסקות פעילות ומציינים אירועים מיוחדים במערכת הכריזה הבית ספרית.

 

פילוסוף צעיר

מפגש שבועי של תלמידים אשר עוסקים בדיונים פילוסופים בנושאים שונים ומגוונים, לומדים לחדד את ההתבטאות שלהם בפני קבוצה ולנהל שיח מכבד ומעשיר.

מועדון קריאה

מפגש שבועי של תלמידים שיש להם חיבה מיוחדת לקריאת ספרים ולשמיעת סיפורים. במפגש קוראים יחד סיפורים שונים, מקיימים שיח על הדמויות והתפתחות העלילה ומבצעים יחד פעילויות יצרתיות שונות.

 

התנדבות בקהילה

קבוצת תלמידים המתנדבת אחת לחודש בגן לילדים בעלי צרכים מיוחדים. התלמידים מגיעים לגן , משחקים עם הילדים ומפעילים אותם סביב נושאים שונים- עונות השנה, חגים וכו.

הפעילות כוללת סיפורים, שירים, עבודות יצירה ומשחקים. 

מנהיגות ישובית

תוכנית חברתית לחיזוק הקשר והדיאלוג בין התלמידים מבתי הספר השונים לבין הישוב ופועלת בהצלחה שנה שביעית ברציפות.

משתתפי התוכנית ייקחו חלק בנתינה, ותרומה לסביבה ולקהילה ,שותפות אמת וקידום יוזמות בסימן 70 שנה למדינה בזיקה לישוב שלנו. הם יובילו תהליך ערכי-לימודי-חברתי תוך גאווה אישית ,יוזמה ואחריות .

תל"נים

תכנית לימודית נוספת, מבוססת על התפיסות החינוכיות על פיהן פועל בית הספר וכן על חזון, ערכים וה "אני מאמין" אשר מלווים את עשייתנו בכל רגע.

מעבר לתכנון הלימודים המחייב ותוכנית הליבה של משרד החינוך, מוצא בית הספר ערך מוסף בשילוב תלמידיו בתוכניות העשרה שונות ומגוונות, הנוגעות לכלל תחומי החיים.

תאטרון

השיעורים עוסקים בהתנסות בחוויית היצירה והתחברות של התלמידים אל עצמם.

בשיעורים התלמידים חווים רצף תהליכי חינוך המתרחש באמצעות אמנויות הבמה המניבים פתיחות, מוטיבציה, גווני קשב וחשיבה יצירתית . התיאטרון מחדד את הדמיון מצד אחד ומצד אחר מקרב את התלמידים אל המציאות. מהות עבודת המשחק, היא עבודה דרך סמל המאפשרת אימון בהסתגלות וביטוי עצמי באופן חוקר ודמיוני.

 

קצב ותנועה

השיעורים עוסקים במיומנויות רגשיות וקוגניטיביות באמצעות תנועה ומחול בשני היבטים: שיפור יכולות קוגניטיביות, התמצאות במרחב וטיפול בבעיות חברתיות. שני ההיבטים משלימים זה את זה ומאפשרים מבט כולל למגוון ההיבטים המרכיבים את הקשיים  והלקויות שבהם נתקלת אוכלוסיית התלמידים שלנו . במהלך השיעורים מושם דגש על נתינת כלים משמעותיים להתמודדות עם בעיות אלו.

סובב עולם

השיעורים חושפים את התלמידים למדינות שונות, תרבויות ועמים, התפתחות היסטורית, הווה ועתיד. מאפשר לתלמיד ללמוד, להכיר ולקבל את האחר באופן חוויתי ומעניין. מעניק זוויות התבוננות שונות על העולם שמסביבנו.

מרחב פתוח לתגליות חדשות

מערכי שיעור איכותיים אשר מוגשים לתלמידים בדרך מהנה במיוחד, דרך של למידה משותפת ודינמיות פדגוגית. במרכז התכנית אנו שואפים להסתכלות אינדיבידואלית על כל תלמיד ומציאת הדרך ליצירת שפה משותפת.

באמצעות 5 השלבים יוצרים מרחב פתוח לתגליות חדשות המאפשר פתיחות מחשבתית, הכלת השונה, גיבוש הכיתה וחיבור של כל תלמיד למצוינות אישית וחברתית.

סאונד

היכרות עם מגוון רחב של סגנונות מוזיקליים, הפעלת ציוד תקליטנות, פיתוח שמיעה קצבית ולמידת טכניקת נגינה של דיג'יי.

שפת הסימנים

היכרות עם השפה, עם התוכן התרבותי-חברתי שעומד מאחורי השפה, עם אוצר מילים מגוון ועם העולם התחבירי המיוחד לשפת הסימנים.

פיסול ויצירה

התלמידים יתנסו בחומרי פיסול שונים. הסדנא מאפשרת להם התבוננות והבעה, אסוציאציות חופשיות ופיתוח רעיוני.

התלמידים יצרו מאגר דמויות ומסיכות, מסיכות למופע סוף שנה.

תוכניות העשרה

במהלך השנה בית הספר מעביר תוכניות העשרה שונות ומעשירות בנושאים הקרובים לליבם של התלמידים ובהתאם לאירועי השנה ולימים המצויינים בהתאם לדרישות משרד החינוך, כגון: יום כדור הארץ, יום המעשים הטובים, יום לזכויות ההבעלי חיים ועוד.

פרוייקט שורשים

תהליך בו תלמידי כיתות ז' במהלך השנה עורכים עבודת שורשים מקיפה על משפחתם, לאחר מכן מציגים אותה בתערוכה בית ספרית ובכנס בו כל בני המשפחה מוזמנים לתצוגת העבודות ומופע שמכינים לכבודם התלמידים.

פרוייקט החממה

מידיי שבוע התלמידים נפגשים בחממה האקולוגית בעין שמר בה הם נחשפים לתוכניות מתחום המדעים ועורכים עבודת חקר בנושא טיפול במים. 

 
 
 
תחום טיפולי

מיומנה של מטפלת: 
בוקר. קפה. ילדים. ארגונים. פיזור בגנים. אוטו, קצת פקקים.

רדיו - בלי דיבורים. רק שירים. לפעמים השירים פשוט מדברים.
"הילד שבך";
"you are beautiful";
"יומן מסע".. "אין ספור שבילים, ויציאה...."

טיפולים פרטניים

טיפול פרטני הוא באמת כמו יציאה למסע. לא משנה כמה תתכונן - לא באמת תדע לקראת מה אתה הולך, לקראת מי אתה הולך, 

את מי תפגוש ואיך זה יפגוש אותך. ואיך תפגוש בסוף את עצמך.
לפעמים החיבור עם הילד הוא מידי, כמו כימיה לא מוסברת. משהו במבט, בהליכה, בסיפור.

לפעמים לוקח זמן לקשור את הקשר, לפעמים רק בסוף מוצאים את המשמעות של ההתחלה.

ב"דרך למרחב" לא קורים ניסים ולא קסמים. אבל כן מתרחשים תהליכים. ולנו, התרפיסטים, יש את הזכות ללוות את הילדים והנערים בתהליך שלהם. בין אם הוא חיצוני ובין אם פנימי. 
אנו משתדלים להעניק את התמיכה הרגשית, את ההבנה וההכלה להם זקוקים הילדים, כל אחד בדרכו שלו. 
כמו כן אנו עומדים על כך שיישמע קולו - וכאן תפקידנו יוצא מחדר הטיפולים אל השטח- בין אם בישיבות מערכתיות ובין אם בפגישות עם הורים.

מעגלי קשר

קבוצה (כיתה) המכילה בתוכה 12 אנשים קטנים ועוד שני מבוגרים. פועלים ,לומדים הנפגשים כל יום ומבלים שעות וימים ארוכים יחד.

גם את המעגל האנושי והדינאמי הזה בית הספר דואג לטפח ושם לעצמו כמטרה לשמר ולחזק את הלכידות והקשר הבינאישי בין כל חברי הכיתה.

דרך משחק, יצירה, שיח והקשבה לומדים התלמידים והצוות להכיר את עצמם והאחרים בכיתה, מתמודדים עם פתרון קונפליקטים באופן המאפשר מרחב ומקום לכולם תוך שמירה על כבוד וערך עצמי.

קבוצות טיפול יחודיות

חלק מהמערך הטיפולי הקיים בבי"ס הוא הקבוצה הקטנה, המונה 3-4 ילדים. הצוות הטיפולי-חינוכי שם לנגד עיניו את היחסים הבינאישיים בבואו לבנות את הקבוצה, וכן את עולם התוכן המשותף בין הילדים, שיכול לסייע בחיבור הבסיסי ביניהם. 

כל מטפל עושה שימוש בכלים הייחודיים לו וכן שילוב בין טכניקות (מוסיקה, דרמה, תנועה, טבע ואמנות) לאורך התהליך הטיפולי. 

עבור הילדים, הקבוצה הקטנה היא הזדמנות לפתח ולשפר מיומנויות חברתיות בתוך מיקרו-קוסמוס, תחת עין טיפולית ומכילה.

רכיבה טיפולית

בבית ספר ניתן לעשות רכיבה טיפולית בהנחיית מטפלים מהתחום. פעילות זו מקנה שיפור קשב וריכוז, התמצאות מרחבית, שיווי משקל, מיומנויות חברתיות, קואורדינציה גסה ועדינה, ביטחון עצמי, יכולת שיפוט, דימוי עצמי, מודעות גופנית ועוד.

 
אסטרטגיות למידה

בית הספר מקנה מגוון אסטרטגיות וכלים לתלמידים להתמודד עם נושאי למידה שונים ולאפשר להם ללמוד למידה עצמאית. 

הוראה פרטנית

הוראה פרטנית ליחיד או לקבוצה קטנה על ידי מורה מקצועי או עוזר הוראה במטרה לתגבר ולקדם את התלמיד.

הוראה זו מאפשרת לתלמיד להעלות נושאים בהם הוא מתקשה וצריך תגבור, דבר המאפשר צמצום פערים ואף הקניית חומר חדש.

שפת מחשב

התלמידים רוכשים ידע בסיסי בהכרת תוכנות המחשב השונות (וורד, אקסל, פאוורפויינט, שימוש בדיסקונקי ועוד.)

הלמידה מתבצעת בקבוצות לימוד קטנות.

 
שותפות הורים

בית הספר מאמין כי ההורים הם חלק בלתי נפרד מתהליכי הקידום שנעשים עבור התלמיד.

המשולש: מורה - תלמיד - הורה- הוא בעל חשיבות רבה להצלחתו של הילד בבית הספר ולהתקדמותו בתחומים השונים.

מעבר לקשר השגרתי המתקיים בין צוות הכיתה להורי התלמיד , הנוגע להתנהלות התלמיד בכיתה, בית הספר מקיים קשר עם ההורים במספר ערוצים:  

קרובים מעשירים

סביב יום המשפחה, אנו מזמינים את משפחות התלמידים להגיע לכיתה ולהעביר לתלמידים פעילות חוויתית בכל תחום שיבחרו:

סדנת אפיה, בישול, הרצאה בנושא מסויים, משחק , יצירה ועוד.

טיול משפחות

בנסיון ליצור גיבוש והכרות בין ההורים, אנו מקיימים טילי משפחות למקומות שונים בארץ.

טיולי המשפחות מתקיימים בשעות הלימודים, התלמידים וההורים מגיעים יחד למקום המפגש ושם מטיילים ומקיימים ארוחה משותפת בטבע. זהו פיילוט שהחל השנה ואנו שואפים להרחיב אותו לכלל כיתות בית הספר.

הדרכת הורים

סדרת מפגשים בהנחיית מנהלת התחום הטיפולי של בית ספר. המפגשים נועדו להורים הזקוקים לייעוץ, חיזוק והכוונה לגבי התמודדותם עם קשיי התלמידים בתוך בית הספר ובבית.

ההורם מקבלים מידע וייעוץ, משתפים בתחושותיהם ושומעים את התמודדות יתר ההורים עם ילדיהם.

סדנה זו מתקיימת אחת לשבוע בשעות הבוקר ואינה כרוכה בתשלום.